Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży usług za pomocą kas dla lekarzy wchodzi w życie z dniem 1 maja 2011r. a wynika z Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r:
- przedmiotowy: dla lekarzy,
- podmiotowy: dla tych, którzy w ubiegłym roku przekroczyli 40 000 zł obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych (dla rozpoczynających działalność w roku bieżącym jest to 20 000 zł obrotu).
Możliwość skorzystania z odliczenia za zakup kasy rejestrującej:
Podatnicy, którzy rozpoczynają ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień powstania obowiązku ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.
Żeby otrzymać zwrot kwoty wydanej na zakup kasy należy:
- posiadać dowód zapłaty należności za kasę,
- posiadać kasę z homologacją Ministerstwa Finansów,
- złożyć oświadczenie o ilości i miejscach instalacji kas,
- dokonać we właściwym Urzędzie Skarbowym zgłoszenia instalacji kasy do 7 dni od daty jej fiskalizacji.
Każdy użytkownik kasy rejestrującej powinien pamiętać o obowiązkach do których należy:
- stosowanie kasy wyłącznie do ewidencji własnej sprzedaży
- wydawanie paragonów jako dowodów transakcji sprzedaży, gdzie nazwy usług na paragonie powinny jednoznacznie określać ich charakter
- wykonywanie fiskalnych raportów dobowych
- wykonywanie raportów okresowych (miesięcznych)
- przechowywanie papierowych lub elektronicznych kopii dokumentów kasowych przez stosowny okres (ustawa Ordynacja podatkowa Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60)
- dokonywanie co 24 miesiące przeglądu technicznego kasy w autoryzowanym punkcie serwisowym
- udostępnianie kasy do kontroli na żądanie właściwych organów
|